Matematik 4-6
CENTRALT INNEHÅLL
CENTRALT INNEHÅLL
Taluppfattning och tals användning
Taluppfattning och tals användning
- Positionssystemet för tal i decimalform.
- Elevspel har ett onlinespel för övning av decimaltal i positionssystemet.
- Söders matematikpedagoger i Kungsbacka har sammanställt lektionsplaneringar kring hur man kan jobba med denna punkt i skolan.
- Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
- Kodboken.se har en övning med lärarhandledning som heter "Prova på att skriva hemliga meddelanden med binär kod". Den hittar du här.
- Se Programmera Mera - Vad är maskinkod. (Lärarhandledning finns) På URskola
- Se även Programmera Mera - lektionstips. På URskola
- En ny säsong finns nu: Programmera Mera 2.0.
- Se filmen Kodning - en film om programmering på SLI. Lärarhandledning finns
- Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.
- Instruktionsvideos av en lärare på Youtube för egenstudier.
- På Chromebook kan man enkelt lägga till en miniräknarapp att öva med.
- ADDieMath tränar huvudräkning på tid, dock på engelska
- Nomp är ett annat träningsprogram för matte.
Algoritmer
Algoritmer
- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
- Vi har samlat förslag på upplägg av programmeringsundervisning och resurser på en egen sida: Programmering i läroplan 2018
- En introduktion till ämnet kan vara att programmera en mänsklig robot, en färdig lektion från IIS.
- Lektionsplanering kring vad en algoritm är från IIS.
- Introduktion, kurser och lektionsförslag till att komma igång med Scratch från IIS.
- Se Programmera Mera - Vad är en algoritm? på URskola.
- Se även Programmera - Algoritm, lektionstips på URskola.
- Vill du läsa mer om algoritmer? - IIS har en introduktion som du kan läsa här
- På Kodboken finns en introduktion till att skapa musik med kod och hur musik kan styras med algoritmer.
- Programmering från början - Gratis i skolan - Med materialet "Programmering från början" från Gratis i skolan får du tillgång till färdiga lektioner som tar dig och dina elever genom de nya inslagen i kursernas centrala innehåll. I lektionerna får eleverna göra roliga övningar och samtidigt lära sig vad programmering och kodning är för något.
- Introducera sekventiellt tänkande med Googles enkla blockprogrammering för barn.
Geometri
Geometri
- Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala och dess användning i vardagliga situationer.
- En lektion i Scratch från IIS där du skapar geometriska former.
- App (iPad) - Geoboard. Läs om appen här.
- Använd Google Teckningar (CB).
- I Tinkercad kan läraren tillsammans med eleverna skapa 3D-objekt. Använd vanliga klossar först för att förstå tankesättet bakom att vrida objekten och byta vy.
Sannolikhet och statistik
Sannolikhet och statistik
- Sannolikhet, chans och risk grundat på observationer, simuleringar eller statistiskt material från vardagliga situationer. Jämförelser av sannolikheten vid olika slumpmässiga försök.
- Se Kalkyl - Sannolikhet på URskola.
- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
- Träna matematik i Nomp, som finns både som app och på nätet.
- Använd Kalkylark i Google Chrome för att samla data samt tolka dem i tabeller och diagram.