Matematik 7-9

SYFTE

Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet. Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digitala verktyg och programmering för att kunna undersöka problemställningar och matematiska begrepp, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.

CENTRALT INNEHÅLL

Taluppfattning och tals användning

  • Tal i potensform. Grundpotensform for att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.

Algebra

  • Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas generellt.
  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i olika programmeringsmiljöer.
    • App (iPad) - Swift. Läs om appen här.
    • Scratch (dator) - Introduktion i att programmera Scratch tillsammans med dina elever
      • Ett bra första steg är alltid att titta på någon annans spel bakom kulissen och försöka förstå vad de olika koddelarna gör. Varför inte remixa någon annans spel för att se vad som händer om man ändrar någon parameter?
    • Yle har en bra artikel om Algoritmer som kan tjäna som en bra introduktion till vad det är i programmeringssammanhang.
    • IIS internetguide Algoritmer är också väldigt läsvärd.
    • Studio.code.org innehåller lektionsförslag och lärresurser för de flesta åldrar.
    • UR Kalkyl: Programmering förklarar bland annat vad en if-sats är.
    • Learn2code innehåller en sammanställning över olika programmeringsmiljöer som kan vara väl värd att titta igenom.
    • Algorimer -Vardagens hemliga koder på URplay kan vara sevärd.
    • Fria läroboken Programmera i matematik - Att använda programmering som ett verktyg i matematikundervisningen i årskurs 7-9
    • Khan Acaedemys avsnitt om algoritmer kan nog förtjänstfullt användas som en introduktion till algoritmer. Där finns också bra övningar kring algoritmisk sortering! Missa inte att det går att slå på autoöversättning till svenska på videos som fungerar förvånansvärt bra.

Geometri

  • Avbildning och konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg. Skala vid förminskning och förstoring av två- och tredimensionella objekt.
    • Konstruera en 3D-modell i Tinkercad utifrån en ritning på papper. Diskutera vilken information de behöver på sin 2D-ritning för att kunna konstruera huset i 3D. Sätt ut i skala i ritningen och modellen.

Sannolikhet och statistik

  • Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur lägesmått och spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.
    • Låt eleverna samla in data genom Google Formulär och öppna sen resultaten i Google Kalkylark där du kan visualisera och tolka datan på olika sätt.
  • Bedömningar av risker och chanser utifrån datorsimuleringar och statistiskt material.

Samband och förändring

  • Funktioner och räta linjens ekvation. Hur funktioner kan användas för att, såväl med som utan digitala verktyg, undersöka förändring, förändringstakt och samband.
    • Matematikvideo har en genomgång av Räta linjens ekvation som kan vara användbar.
    • Visualisera ekvationen genom att använda Geogebra.

Problemlösning

  • Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.
    • Se punkterna ovan kring programmering.