Vektor

Vektor

Vektor är ett program som hjälper barn att träna upp en bra förståelse för matematik tidigt. Det innehåller även övningar som tränar kognitiva förmågor kopplade till matematik. Vektor är grundat på forskning om effektiv matematikträning tidigt, och framtaget av ledande forskare tillsammans med erfarna spelutvecklare.

VETENSKAPLIG BAKGRUND

Människan har en tendens att associera tal med en plats i rummet. Att träna på tal och aritmetik genom att använda en tallinje är därför ett effektivt att lära sig på. Träning med tallinjen ger barn en bra start för att sedan lättare kunna ta till sig matematik. Andra mer generella kognitiva förmågor är också viktiga för matematik, såsom problemlösning, spatiala förmågor och arbetsminne. Vektor inkluderar därför dessa element i en kombination av matematisk - och kognitiv träning. Traditionell utbildning lär ut fakta. Vektor ger varje individ de kognitiva färdigheter som behövs för att lära sig och lösa problem.

HUR ANVÄNDS VEKTOR I SKOLAN

Du har redan en plan för hur du ska lära dina elever matematik. Men du vet att deras förmågor varierar mycket - många av dem är ännu inte kognitivt redo att kunna ta till sig matematik. Några har svårigheter med att fokusera, andra saknar en grundläggande förståelse för tal. De står alla inför en stor utmaning när de kommer till dig för att lära sig matematik.

Vektor kan användas av barn som inte har några förkunskaper i matematik. Jag rekommenderar att genomföra diagnosen AF- förberedande aritmetik för att undersöka om eleven har den grundläggande taluppfattning som behövs för att börja addera och subtrahera. Forskningen och den mesta erfarenheten kommer från barn i förskoleklass. Men Vektor är tillräckligt avancerat för att även kunna användas av barn som har 1-2 års skolgång bakom sig, och kanske av äldre barn med svårigheter inom matematik eller med dyskalkyli om läraren anser att det kan vara till hjälp.

Eftersom programmet anpassas efter varje barns förmåga kan det användas av hela klassen. Tidigare erfarenhet säger att det kan vara en fördel för elevernas motivation att arbeta tillsammans på klassnivå i stället för att enbart låta enskilda elever med specifika svårigheter träna.

Eleverna tränar med Vektor i 30 minuter varje skoldag under 8-10 veckor (en veckas uppehåll från träningen går bra) tills alla genomfört 40 träningstillfällen. Det finns en möjlighet att ställa in tiden på 20 minuter.

FÖRBEREDELSER

  1. Titta på de här filmerna!
  2. Se till att det finns tillräckligt med lärplattor till alla som kommer träna samtidigt, och att de möter systemkrav. Kontakta Skoldatateket för lån av iPads till träningsgrupp
  3. Se till att det finns väl fungerande hörlurar så det räcker till alla i träningsgruppen. Stärker elevens koncentrationsförmåga!
  4. Installera Vektor från App store eller Google Play store. Kontrollera om det behöver göras en uppdatering i App store.
  5. Säkerställ att ni har en stabil internetuppkoppling i det rum där barnen kommer att träna.
  6. Skapa användarnamn för träningsgruppen och skriv upp användarnamn och elevens namn på en lapp till respektive elev.
  7. Skriv ut ett belöningsschema vardera till eleverna.
  8. Gör en tidsplan för att säkerställa att alla elever genomför 40 träningstillfällen, med 30 minuter, alt. 20 min. per skoldag under 8-10 veckor.
  9. Skapa ett eget testkonto och ligg steget före eleverna så att ni kan konkretisera matematiska uppgifter i klassrummet som eleverna kommer att stöta på i Vektor.
  10. Genomför diagnoser före och efter för att kunna utvärdera elevernas utveckling efter genomförd träningsperiod.
  11. Informera alla som kommer vara involverade! Personal på Skoldatateket finns behjälplig vid uppstart.

UNDER TRÄNINGSPERIODEN

HUR SKA VI GÖRA FÖR ATT FÅ UT SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT AV VEKTOR?

  1. Titta på de här filmerna!
  2. Sätt er in i träningen! Testa Vektor några gånger själva för att få en bättre förståelse för vad eleverna gör. Det kan göra stor skillnad för elevernas motivation om ni kan ställa konkreta frågor och förstår vad de refererar till när de pratar om Vektor.
  3. Skriv ut checklista och ha den synlig för er lärare under träningsperioden.
  4. Stötta och beröm eleverna! Se våra tips för att ge eleverna så bra stöd som möjligt genom träningen.
  5. Prata om Vektor på samlingen! Låt eleverna hjälpa varandra och komma fram till möjliga lösningar genom diskussioner.
  6. Fira era framgångar! Ta gärna tillfället i akt att markera när ni är halvvägs genom träningen. Visa eleverna denna film och prata om hur imponerade ni är över att de kämpar på så bra.
  7. Samla elever som behöver extra mycket stöd så blir det lättare för er lärare att finnas nära dem under varje träningstillfälle.
  8. Ta hjälp från varandra! Kanske är det fler skolor i er kommun som arbetar med Vektor? Se om ni kan träffas regelbundet eller hålla kontakt på annat sätt för att ge varandra stöd och råd i arbetet.
  9. Ta hjälp av informationen på ditt konto på Cognition Matters, och ta för vana att logga in en gång per vecka för att följa elevernas utveckling.
  10. Fira när eleverna nått 40 träningstillfällen genom att ha en fest eller göra något annat trevligt tillsammans.
  11. Här finns diplom att skriva ut och ge till varje elev.
  12. Här kommer förslag på arbetsuppgifter som kan ligga parallellt med Vektor.